NASTĘPNY ETAP EWOLUCJI

A oto — wedle Engelsa — następny etap ewolucji: „wpierw praca, a następnie i wraz z nią mowa — oto dwa główne bodźce, pod których wpływem mózg małpi przekształcił się stopniowo w mózg ludzki”, i Na tej drodze powstało ostatecznie społeczeństwo ludzkie, które od stada małp różniło się znowu pracą. Gdy zwierzęta tylko wykorzystują zastaną przyrodę, „człowiek natomiast zmieniając przyrodę zmusza ją do służenia swoim celom, opanowuje ją”. Studia Engelsa uzupełniały ewolucjonistyczną argumentacją tę koncepcję pracy, jaką roz­wijał Marks na podstawie analizy pracy robot­niczej i w nawiązaniu do heglowskich tradycji filozoficznych. Hegel uwydatnił aktywny cha­rakter ducha i pokazywał, jak urzeczywistnia się on przez działanie będące elementem i czyn­nikiem obiektywnego rozwoju. Marks — jak sam to stwierdzał w refleksjach nad filozofią Hegla — odebrał tej koncepcji jednostronnie indywidualistyczny charakter, stawiając w miejsce działalności duchowej pracę, a w miejsce mitologicznej koncepcji rozwoju ducha obiektywnego wprowadzając rozwój społeczny.

Witaj na moim serwisie o społeczeństwie! Jestem z zawodu socjologiem i badanie relacji społecznych między ludźmi to moja praca ale i ogromne zainteresowanie. Jeśli podobają Ci się treści zawarte na moim serwisie to zapraszam do likowania na fb i komentowania!
Wszelkie prawa zastrzeżone (C)